Coraz więcej firm z branży beauty oraz osób prywatnych decyduje się na wytwarzanie kosmetyków za pomocą produkcji kontraktowej lub private label. Jakie są różnice pomiędzy tymi sposobami produkcji?
Różnice pomiędzy produkcją kontraktową kosmetyków a private label
Aby wyjaśnić różnice pomiędzy produkcją kontraktowa a private label, należy najpierw opisać, co to jest produkcja kontraktowa kosmetyków. Ta forma współpracy polega na zleceniu firmie zewnętrznej wytworzenia kosmetyku pod własną marką. Klient przesyła producentowi kosmetyków autorską formułę preparatu, do której ma prawo wyłączności. Istnieje również możliwość opracowania receptury przez producenta według pomysłu klienta na produkt. Dzięki temu zlecający może zmienić wytwórcę w każdej chwili. Co więcej, produkcja kontraktowa zapewnia pełną dowolność przy podpisywaniu umów na wyłączność oraz umożliwia rejestrację kosmetyków we wszystkich rejonach świata.
Private label również polega na zleceniu innej firmie stworzenia własnej marki kosmetyków. Jednak istnieją zasadnicze różnice między tymi typami współpracy. W przypadku private label produkty są wytwarzane jedynie na podstawie receptur producenta. Dlatego klient nie ma prawa do formuły, a co za tym idzie – pełnej swobody podczas produkcji. Ponadto brak indywidualnej receptury sprawia, że wprowadzony kosmetyk jest podobny do innych produktów na rynku.
Dla kogo produkcja kontraktowa kosmetyków?
Produkcja kontraktowa kosmetyków jest skierowana przede wszystkim do osób, które pragną tworzyć niepowtarzalne produkty, lecz nie mają odpowiedniego zaplecza technologicznego. Stworzenie własnego kosmetyku, w oparciu o samodzielnie stworzoną recepturę, pozwala na wyrażenie siebie i ukazanie tego innym! Ponadto ekskluzywne produkty nadają marce wyjątkowy status na rynku. To niezwykle interesująca alternatywa biznesowa dla wszystkich firm powiązanych z branżą beauty: gabinetów kosmetycznych i dermatologicznych, ośrodków SPA, salonów fryzjerskich, salonów odnowy biologicznej oraz hoteli. Posiadanie kosmetyków pod swoją nazwą zwiększa rozpoznawalność firmy oraz wzbudza przywiązanie klientów.
Kiedy zdecydować się na private label?
Ten rodzaj produkcji jest bardzo popularny wśród mniejszych przedsiębiorców, oczekujących bezpiecznego wejścia na rynek beauty. Kooperacja z doświadczonym producentem znacząco zmniejsza koszty produkcyjne oraz logistyczne. Ponadto kosmetyki są wytwarzane w oparciu o receptury producenta, które cieszą się zaufaniem wśród klientów. To sprawia, że ryzyko strat zostaje ograniczone do minimum.
Jedną z kluczowych zalet private label jest współpraca w kwestii brandingu. Zlecający otrzymuje pomoc przy tworzeniu opakowań, które zachęcą konsumentów do zakupu oraz spełnią wszystkie standardy bezpieczeństwa. W ten sposób zostają zmniejszone koszty marketingowe stanowiące istotną część wdrożenia produktu. Niezwykle ważnym atutem private label jest też zachowanie pełnej kontroli produkcji przez zlecającego. Wytwórca kosmetyku ma obowiązek konsultacji z klientem na każdym etapie produkcji. Umożliwia to zlecającemu stałe kontrolowanie kosztów.
Należy również wspomnieć o pomocy producenta związanej ze spełnieniem szeregu wymogów formalnych. Każdy kosmetyk przed wprowadzeniem na rynek musi zostać szczegółowo przebadany oraz zarejestrowany w CPNP (Portal Notyfikacji Produktów Kosmetycznych). W ramach współpracy na zasadzie private label wszystkie testy są wykonywane w siedzibie producenta, co stanowczo przyśpiesza wszystkie formalności.
Pomimo istotnych różnic między produkcją kontraktową a private label, oba sposoby produkcji pozwalają na spełnienie marzenia o stworzeniu własnej linii kosmetyków. Produkcja kontraktowa jest idealnym rozwiązaniem dla wizjonerów, którzy pragną stworzyć produkt jedyny w swoim rodzaju. Natomiast private label umożliwia bezpieczne wejście na rynek beauty oraz poszerzenie wiedzy dotyczącej jego funkcjonowania.